ISDN a linia analogowa

Czym się różni linia analogowa od lini ISDN ?

Obecnie operatorzy dostaczają sygnał telefoniczny jednym z trzech rodzajów łączy:

  • klasyczna linia analogowa
  • ISDN BRA (2B+D)
  • ISDN PRA (30B+D)

Linia analogowa czyli taka jaką większość z nas posiada w domu, to najstarszy i najprostszy sposób na dostarczenie sygnału telefonicznego do odbiorcy. Fizycznie to po prostu dwa przewody po których dochodzi do nas sygnał telefoniczny. Posiada jedną zaletę i kilka wad. Zaletą jest fakt, że sygnał taki można dostarczyć na największe odległości. Dlatego do dziś spotykamy przypadki, gdzie jest to jedyny sposób dostarczenia sygnału telefonicznego. Czasem brzęczy, trzeszczy, ale jednak działa. Wady to po pierwsze właśnie nie zawsze idealna jakość dźwięku. Kolejna to zależność: jedna linia, jeden numer, jeden abonament. Kolejne to brak możliwości przenoszenia dodatkowych usług, nieefektywne wykorzystanie dostępnych linii nawet przy posiadaniu centrali telefonicznej i trudności w przypadku potrzeby zwiększenia przepustowości dla mocno obciążonego numeru telefonu. Jedynie ostatnią wadę nadrabia usługa PBX dostępna od strony operatora.

Linia ISDN BRA (2B+D) Czyli cyfrowa linia telefoniczna o dwóch kanałach rozmównych - BRA. W tym przypadku dochodzą do nas również dwa przewody, ale na ich końcu operator instaluje małe urządzenie zwane w skrócie NT (network termination) czyli zakończenie sieciowe. Dopiero z niego uzyskujemy sygnał telefoniczny który zostaje podłączony do centrali. W przypadku ISDN-u znika zależność "jedna linia, jeden numer, jeden abonament". Kupując linię ISDN BRA mamy do dyspozycji dwie linie telefoniczne które w przypadku ISDN-u nazywamy kanałami. Mamy więc w nieco tylko większym abonamencie od razu dwie linie. Druga zaleta - linia ISDN to bezkompromisowo najlepsze medium przekazu głosu - sygnał jest zawsze idealny. Trzecia strategiczna zaleta to fakt, że numery telefoniczne dostępne za pośrednictwem ISDN-u nie są w żaden sposób związane z ilością linii ISDN. Oznacza to, że kupując nawet pojedynczą linię BRA możemy wykupić kosztem pojedynczych złotych np. 10 numerów które są najczęściej w zakresie np. 0-58 345 44 00 do 0-58 345 44 09. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zakupić pulę stu czy tysiąca numerów nazywanych DDI. Oznacza to, że posiadając jedną nawet linię ISDN i centralę telefoniczną dzwoniąc pod końcówkę 00 dodzwaniamy się na sekretariat, pod 01 na faks, pod 02 do księgowości itd.
Jedno łącze jednak w przypadku średniej firmy to za mało, więc aby zwiększyć przepustowość naszego systemu możemy w każdej chwili dokupić kolejnę łącze BRA. Samo tylko łącze ! Nie zmienia to absolutnie nic w numeracji którą posiadamy.
I teraz odwrotnie: możemy posiadać skrajnie np. 10 łączy BRA i jeden numer np. 0-58 345 44 00. Czyli będzie można prowadzić w sumie 20 rozmów dzwoniąc z i na numer 0-58 345 44 00. Reasumując możemy dowolnie zmniejszać lub zwiększać liczbę linii bez ingerencji w numery.

 

Linia ISDN PRA (30B+D) To linia ISDN która posiada 30 kanałów rozmównych. Dostarczana do klienta również za pomocą dwóch przewodów, ale zakończona innym rodzajem urządzenia - modemem HDSL, z którego podłączamysygnał do centrali. Usługi związane z numerami DDI są identyczne jak w lini BRA. Linia PRA daje nam tyle samo co 15 łączy BRA. Co nam daje ? Po pierwsze zamiast 15 urządzeń, 15 portów w centrali i 15 abonamentów jest wszystko sprowadzone do pojedynczych rzeczy.  Jedno urządzenie - porządek w serwerowni, jedna karta w centrali - tutaj jedynie mały minus rozwiązania za koszt karty, która nie występuje we wszystkich zestawach promocyjnych. Jeden abonament - około 600 zł netto. Ciekawostką jest fakt, że jeżeli posiadamy już takie łączeto możemy zmniejszyć jedynie poprzez programowe działania ze strony operatora liczbę kanałów z 30 do 20, 15 czy 10 płacąc odpowiednio 66, 50 czy 33% abonamentu. Dodatkową zaletą jestrównież kolejny fakt, że dla operatorów łącza PRA są strategiczne i awaria takiego łącza jest usuwana w najkrótszych terminach.

Wadami obydwu łączy ISDN jest możliwość dostarczenia ich jedynie na odległość około 2-4 km od centrali operatora.

 

Najczęstsza spotykana niestety do dziś konfiguracja systemu telefonicznego wygląda tak:

Gdzie 4 niezależne linie analogowe wchodzą do centrali telefonicznej i są najczęściej skierowane na sekretariat, portiera itp. W takim układzie aby dodzwonić się na abonenta o numerze wewnętrznym są dwie opcje:

  •  1. Sekretariat łączy każdą rozmowę. Niestety po pierwsze osoba obsługująca połączenia może obsłużyć na raz tylko jedną rozmowę. Po drugie w razie nawet chwilowej jej nieobecności klienci nie mogą uzyskać w ogóle połączenia. Trzy - jest to po prostu dodatkowa czasami bardzo pracochłonna praca. 

2. Centrala posiada funkcję DISA, która emituje komunikat głosowy (zapowiedź) i umożliwia po jego zakończeniu wybranie numeru wewnętrznego. To już lepiej, nie mniej z chwilą usłyszenia zapowiedzi klient płaci za połączenie aż do czasu jego odebrania.

Abonenci wewnętrzni mają do dyspozycji 4 linie przez które wychodzą na zewnątrz. Powoduje to za każdym razem zidentyfikowanie się innym numerem linii. W przypadku awarii jednej z nich, co n-ty raz wybierając "0" słychać ciszę, a klienci nie mają możliwości dodzwonić się firmy po określonej uszkodzonej linii. Dodatkowo musimy opłacać 4 abonamenty. W przypadku, gdy 4 linie to za mało, żeby obsłużyć większy ruch w firmie, należy dokupić kolejne linie czyli kolejne różne numery i dodatkowe abonamenty.

 

Gdy posiadamy centralę telefoniczną ISDN sytuacja wygląda tak:

Na dwóch dostępach ISDN BRA posiadamy zakres numerów np. 345-01-00 do 345-10-19 które możemy przypisać dowolnemu numerowi wewnętrznemu. Najczęściej proponowany układ w przypadku nowej instalacji jest taki jak na rysunku: ostatnie cyfry numeru zewnętrznego są identyczne jak numer wewnętrzny. W takim układzie kazdy posiada swój unikalny numer zewnętrzny czyli DDI i takim samym się prezentuje na zewnątrz. Klient dzwoniąc z zewnątrz dodzwania się bezpośrednio do każdego z osobna. Dwa łącza BRA pozwalają nam obsłużyć 4 jednoczene rozmowy w firmie. Awaria jednego z łączy zawęża przeważnie tylko przepustowość systemu, numeracja pozostaje bez zmian. Abonent może również posiadać więcej niż jeden numer zewnętrzny, więc np. do numeru wewnętrznego 102 możemy się dodzwonić pod 345-01-02 i 345-01-19. W przypadku gdy abonent posiada aparat cyfrowy Alcatel istnieje możliwość zaprogramowania dwóch klawiszy dla każdego nymeru DDI. W sytuacji, gdy zachodzi potrzeba zwiększenia przepustowości systemu istnieje bezproblemowa możliwość dokupienia kolejnego łącza BRA od operatora. Operacja taka nie wpływa na numerację zewnętrzną i uzytkowników. Daje nam po prostu możliwość prowadzenia jednocześnie 6 rozmów na zewnątrz.

Zwiększenie ilości dostępów BRA w centrali: